Werken aan ons wel-zijn

essay Zorg jij goed voor jezelf?

Ben je zorgzaam naar jezelf? Loop je jezelf voorbij? Wat heb je nodig om je zelf weer te vinden?
Heb je behoefte aan een goed gesprek of wil je zelf aan de slag met bijvoorbeeld deze essay?

Erik Pool zoekt in zijn essay Zorg jij goed voor jezelf? naar wegen. Zijn verkenningsgebied is de praktisch filosofische richting levenskunst. In de vorm van een persoonlijk essay neemt hij de lezer mee op een reis door de tijd, vanaf de oude Grieken tot de moderniteit van de 21e eeuw. Hij verenigt filosofische perspectieven en alledaagse vragen over leven en samenleven. Het essay mondt uit in een handzaam overzicht van ‘de zes facetten van zelfzorg’. Kan dat een middel zijn de eigen levenskunst vorm te geven? Zelfzorg bevindt zich in het hart van de levenskunst. Deze eigentijdse vorm van praktische filosofie roept ons op die zorg serieus te nemen. Om te werken aan ons wel-zijn.

‘Zorg jij goed voor jezelf?’ is een verhelderende en smaakvolle introductie van de moderne levenskunst waar hoofd, hart en handen met elkaar worden verbonden. Een opstap naar meer?

Erik Pool (1961) is schrijver, verandermanager bij de rijksoverheid en filosofisch practicus bij werkmetLef. Met zijn vrouw richtte hij La Scuola | academie voor levenskunst op. Hij is mede-initiatiefnemer van het Gilde van Filosofisch Practici. Radio 1 typeerde hem als een denker ‘die vindt dat we meer en grondiger met elkaar moeten praten over de grote vragen van het leven’. Na de Academie voor Journalistiek (Kampen) bekwaamde hij zich in marketing, management en veranderkunde. Aan de Erasmus Academy (Rotterdam) schoolde hij zich in transitiemanagement en aan de Internationale School voor de Wijsbegeerte (Leusden) in praktische filosofie, socratische gespreksvoering en visie- en ideeontwikkeling in organisaties.
Dit essay is zijn eerste publicatie over levenskunst en was een compacte opmaat van een groter werk dat hij in 2015 publiceerde: Aanwijzingen voor het goede leven.

recensie

‘Dit essay van Erik Pool is helder, overzichtelijk en prikkelt tot nadenken. Erik ziet kans om mij als lezer stap voor stap, beknopt en persoonlijk de moderne levenskunst binnen te leiden. Tenslotte weet hij levenskunst te vertalen naar de praktijk. ‘Zorg jij goed voor jezelf’ is dan ook een absolute aanrader voor ieder die zich wil verdiepen in coaching (rondom kanker), begeleiding vanuit levenskunst!’ Inge Hidding, Platform Coaching rondom kanker

Ieder mens beperkt zijn eigen ontwikkel- en groeiruimte door van tevoren alles te willen bepalen en plannen. Erik: ‘En als we dan zien dat dit moeilijk is en dat er steeds weer omstandigheden zijn die de uitgezette koers beïnvloeden of die koers zelfs helemaal veranderen, dan worden we daar onzeker van. We rekenen ons van tevoren rijk en dat blijkt tegen te vallen. We worden nerveus van alles wat met de crisis te maken heeft, terwijl onze stelling is: ieder leven zit vol crisis. De vraag is: hoe voorkom je dat een crisis jou en je leven verlamt?‘ Erik geeft een samenhangend totaalbeeld van wat levenskunst in onze maatschappij betekent, zonder dat het vaag of theoretisch wordt. (…) uit: Telstar, 31.12.11

bestelinformatie