Welkomstwoord 21 maart

Welkom bij het concert en levenskunstlezing van La Scuola, academie voor levenskunst. Ik heb de eer om u welkom te heten op de dag van het leven. Ik hoop dat het en ontmoeting wordt op hoofd, hart en ziel. Dat u geraakt wordt door een woord, een klank, blik, een lied die u kunt meenemen in uw leven als een van de lentestralen.
Nee, er staat hier geen happydepeppievrouw, een Happinez-adapt. ‘Het leven is een gedoetje,’ zei de vorige week vrijdag overleden levensfilosoof en Denker des Vaderlands René Gude. Ja, het leven is een gedoetje. Met vallen en opstaan zoeken we onze weg. We maken veel mee. Onze gezondheid is kwetsbaar. Onze liefde blijkt niet altijd oneindig.

In de filosofie van de levenskunst gaat het goede leven gaat niet over gelukkig-zijn in de vorm waarmee we in onze samenleving worden dood gegooid. De platste vorm over een maakbare wereld waarin we de regie hebben over geluk en ongeluk. Nee, het goede leven gaat over op zoek naar het goede, het ware en het schone in ons leven. En ons leven betekent voor mij ook ons samenleven. Ik schreef eerder het dagkoor: Ik hoop dat jullie daar iets van zullen ervaren. Dat jullie het goede, schone en ware ervaren in de ontmoeting. In wat ontmoeting moet zijn volgens mij: de oprechte maar ook kwetsbare ontmoeting, met elkaar en met onszelf.

Al deze woorden en gedachten herkent u strakt in de liederen die we gaan zingen en in de levenskunstlezing. Lex Bohlmeijer, van harte welkom. Luisteren is een soort mensenrecht, zei jij. Luisteren hebben we nodig om elkaar werkelijk te kunnen ontmoeten. Luisteren gaat niet over verwachtingen en meningen. Luisteren gaat over de ander horen. In zijn plezier, verdriet, zijn zorgen. Luisteren is oprechte aandacht, van mens tot mens. Ik wens jullie allemaal een heerlijk luistermoment.

Ook jullie, leden van het dagkoor, ook jullie. Want zingen in zo’n groot special koor is je afstemmen op de ander. Is je klankkleur bepalen, vanuit je eigen grondtoon. En dat er hier en daar een valse noot klinkt, dat is toch ook het leven? Het gaat om het zoeken en vinden van je eigen grondtoon en hoe je je van daaruit wilt afstemmen op de ander. Vanuit het besef dat we elkaar niet kunnen missen. Of, zoals jij het zei Ruud Wagenaar, speciaal overgekomen om 2 bijzondere nummers te zingen, welkom!: het is de gulheid in de liefde, de ultieme overgave van mens tot mens.

Gregor Bak, welkom!, laat ons genieten van jouw klankkleur als dirigent. Aan jou de eer om voor de 5e keer het concert te begeleiden. Neem ons mee en laat ons genieten van elkaar en van onszelf.

Ria Pool Meeuwsen, directeur van La Scuola