Vrolijke Vrijheid

Wat in 2009 begon als ideaal, is inmiddels realiteit. La Scuola werd de vrijplaats die ons voor ogen stond. Daar worden we ontzettend vrolijk van. Daarom kozen we ‘vrolijke vrijheid’ als thema van dit jubileumjaar. We vonden er een gedicht bij van Toon Tellegen, vol van kracht en kwetsbaarheid met een vrolijk randje. We vroegen kunstenaar Renze Koenes het thema te verbeelden.

Een bloem

Als ik een bloem was,
zou ik dan nu bloeien?

Of zou ik een bijzondere bloem zijn,
een onvoorstelbare bloem,
een bloem die niet kan kiezen tussen bloeien
en niet bloeien,

en die over de rand van een vaas voorover
leunt
om te zien of zijn afgrond een bodem heeft?

Of zou ik alleen maar kunnen bloeien,
moeten bloeien,
rood en gedachteloos,
op een ongerepte schoorsteenmantel, ergens
tussen schaamte en geluk?

En als ik een bloem was,
zou ik dan weten wanneer ik moest verwelken?
Nu nog niet?

Toon Tellegen

Inspireert ‘vrolijke vrijheid’ jou tot het schrijven van een gedicht, een zeer kort verhaal of een mijmering en we mogen deze publiceren, laat het ons weten. Samen inspireren wij weer anderen. Lees verder… Ons mailadres: LaScuola@xs4all.nl

Onze academie voor levenskunst groeide de afgelopen jaren uit tot één van de belangrijkste projecten uit ons leven. We hebben er met partners iets bijzonders van weten te maken. Waarvoor dank.
Zo’n drieduizend deelnemers hebben we in vele tientallen activiteiten ontmoet, van intieme workshops en dinergesprekken tot bijzondere Toscane-vakanties en vrolijke sing-ins. Dat leverde heel veel onvergetelijke en indrukwekkende ervaringen op. We hielden spreekbeurten, schreven nieuwsbrieven, gaven interviews, initieerden lezingen, publiceerden essays en maakten bijzondere kaartenseries. Zo werd La Scuola een steun in de rug voor iedereen die aan ‘het goede leven’ zorg besteedt.

Erik en Ria Pool Meeuwsen,
september 2019