dag van het leven 2015, La Scuola, academie voor levenskunst IMG_0062

Ooit was er een idee: laten we het begin van de lente vieren, laten we het leven vieren. De dag van het leven ontstond. Op 21 maart, zes jaar later, vierde La Scuola met 170 mensen in een historisch gebouw het leven in al haar kleuren.

De dag begon met de binnenkomst van 90 zangers die uit alle hoeken en gaten van ons land – en van daarbuiten! – naar de Lutherse kerk waren afgereisd. Voor velen een reünie, want dit was de 5e sing-in die La Scuola organiseerde. Voor de ernstige zieke Diny reden om erbij te zijn. ‘Deze dag wil ik niet missen. Het is elk jaar zo’n feest!’ Haar vriendin belde de Stichting Ambulance Wens zodat Diny een groot deel van de dag mee kon maken.
De dag kreeg niet alleen hierdoor een speciale glans. Ook het instuderen van het lied Rust – een lied over afscheid, verwarring en liefde voor het leven – raakten velen. In de pauzes werden persoonlijke verhalen gedeeld. Erik Pool schreef de tekst en Gregor Bak de muziek.

Om 16.00 uur begon, na het welkomstwoord door Ria Pool Meeuwsen, directeur La Scuola, het concert. Voor de levenskunstlezing met wat rustige, poëtische levensliederen, met o.a. de uitvoering van Heilig vuur (primeur! tekst Wim J. Smit, muziek Gregor Bak) en na lezing en piano-intermezzo van Gregor vrolijke energizers. Vanwege het jubileum was Ruud Wagenaar uit Amersfoort uitgenodigd om als solist Rust te zingen, en het lied van Toon Hermans, Als de liefde niet bestond.

Van een deelnemer ontvingen we een gefilmde impressie. Bij deze.

De levenskunstlezing werd dit jaar verzorgd door Lex Bohlmeijer, bekend van o.a. het radioprogramma Passagio, tevens journalist van De correspondent. Korte samenvatting: Luisteren is een soort mensenrecht. Ieder mens heeft recht op de aandacht van de ander in de vorm van luisteren. Luisteren is jezelf ondergeschikt maken aan het verhaal van de ander.

Na afloop werd de organisatie bedolven onder bedankjes. Een extra woord van dank gaat uit naar de vrijwilligers Gerda Meeuwsen en Jacqueline Olthof. Achter de schermen werd door hun keihard gewerkt om het iedereen naar de zin te maken met een natje en droogje. De foto’s zijn gemaakt door Gerard Oonk. Dank, Vrienden van La Scuola!

De volgende sing-in, concert en levenskunstlezing vinden plaats op 19 maart 2016.