Tweedaagse: Zorg ik goed voor mezelf?

Waaraan wil jij werken? Worstel je ergens mee, maak je een transitie door? Zorg je goed voor jezelf?

Veelal leven we en staan we amper stil bij wat er wérkelijk toe doet, waar het écht om draait in leven en samenleven. Ongemerkt zijn we gaan leven. We hebben ons aangepast aan hoe het hoort of hoe het gaat. Als een windvaan waaien we mee, ongeacht uit welke hoek die komt.
Zijn we ons bewust van hoe we denken, voelen en handelen? Wie heeft ons geleerd het leven te leven? Tijd om aan de slag te gaan!

Kan iemand mij hier zeggen wie ik ben? (King Lear)

programma
dag 1: zelfbewust in het heden: wat laat je zien van wie je nu bent?
dag 2: zelfbewust richting toekomst: wat breng jij de toekomst in?
Voor dag 2 moet je thuis iets voorbereiden. Daarvoor heb je een paar uur voorbereiding nodig.

We werken aan onze eigen persoonlijke (coach)vraag, we delen verhalen, genieten de maaltijd en maken plezier. We zoeken samen door ontmoeting, opdrachten en socratische oefeningen.
Het leven leven begint met je zelf erkennen én de wil om te kennen. Filosofische zelfkennis is gedachten en emoties onderzoeken. Gedurende deze dagen gaan we onszelf meer en meer leren kennen.

We zijn allemaal kinderen van onze tijd. Het gaat erom dat we volwassenen van onze tijd worden.
Frank Lammers in Marx, een monoloog (2018)

Op loopafstand is er een klein hotel voor de mensen die van ver komen.

SONY DSCSONY DSCSONY DSCSONY DSC

• € 195 | inclusief lunch, koffie, thee, snoeperij en materiaal | door de werkgever betaald: € 390 | Mensen komen met levensvragen en/of werkvragen. De overheid geeft subsidie voor loopbaanbegeleiding als je 45plus bent, niet langdurig ziek of betrokken bij een re-organisatie, en minimaal 12 uur werkt. Deze 2daagse wordt dan geheel vergoed.

• 22 en 23 augustus, 10.00-16.00 uur | Nootdorp/Delft | max. 6 deelnemers

• begeleiding: Ria Pool Meeuwsen

• aanmelden (met naam, adres en telefoonnummer): lascuola@xs4all.nl

Reacties van deelnemers:

“Gesteund door je alerte maar tegelijk milde aanwezigheid en begeleiding heb ik een ontmoeting met mezelf in aanwezigheid van anderen ervaren. Een ontmoeting met een deel van mijzelf die ik niet mag. Dat resulteerde in een voornemen om voortaan milder te zijn, een moeilijke opdracht aan mijzelf.
De ontmoeting met de socratische gesprekken was een eye opener voor wat heet ‘helder communiceren’.”

“De dagen heb ik als warm en liefdevol ervaren. ‘Thuis zijn’ is waar je jezelf kan en mag zijn. Mijn dank aan jou voor de warme en professionele begeleiding en gastvrijheid.”

“Dank voor jouw zuivere manier van begeleiden. Je hebt aandacht voor ons allemaal. Je straalt rust uit en er is zoveel ruimte voor mezelf.”

Over zelfbesef en verbonden-zijn:
‘In onze tijd ligt de nadruk sterk op autonomie en zelfredzaamheid. Daardoor zijn we het leven ook zo gaan ervaren: je moet het zelf goed doen, zelf alles voor elkaar boksen. Maar dat is volgens mij juist niet de essentie. Aan het besef van die diepere afhankelijkheid zitten ook spirituele en ethische aspecten. De ander is je andere helft, dus heb ik ook te maken met het kind met pijn in het buitenland of met die verwarde man op straat. Het hangt allemaal samen, we leven niet los van elkaar.’
Claartje Kruijff, de Volkskrant 15.10.18