Bourgondisch bezinnen (retraite)

Toscane in Limburg

‘Blijf ik denken zoals ik altijd heb gedacht, dan krijg ik wat ik altijd heb gekregen…’ Met een kleine groep bezinnen we ons op wat er speelt. Wat houden we vast, wat laten we los? Welke transitie maak jij door? Iedere deelnemer gaat aan de slag met zijn of haar eigen (coach)vraag. Daarvoor bieden we oefeningen aan en een goed gesprek, mogelijkheden om te kunnen reflecteren en te bezinnen.
Ondertussen genieten we van heerlijke maaltijden en elkaars gezelschap. Het heuvelland en eeuwenoude tradities zijn het rijke decor om oude gedachten los te laten en nieuwe te ontdekken. Een ‘bijzondere vakantie’ in het Toscane van Nederland: Zuid-Limburg. Sinds 2014 organiseren we hier Zin in Limburg.

Je moet niet alleen, om de plek te bereiken
thuis opstappen, maar ook uit manieren van kijken.
Herman de Coninck, 1998

• € 395 p.p. inclusief overnachting op eigen kamer, begeleiding, ontbijt, lunch, diner met min. 4 en max. 6 deelnemers | door de werkgever betaald: € 790 | Mensen komen met levensvragen en/of werkvragen. De overheid geeft subsidie voor loopbaanbegeleiding als je 45plus bent, niet langdurig ziek of betrokken bij een re-organisatie, en minimaal 12 uur werkt. Deze retraite wordt daarmee geheel vergoed.

• 22 oktober, aankomst 11 uur/start programma – 24 oktober 2019, 14.00 uur | Wittem (Net buiten Wittem, 30 km vanaf Maastricht, ligt het familiehotel Beukenhorst van Marie-José en Urs Kaufman. Een persoonlijke omgeving waar het leven goed is.)

• lees hier het programma: brochure Zin in Limburg 2019

• begeleider: Ria Pool Meeuwsen

(voor meer informatie over hoe La Scuola begeleidt, lees verder…)

• aanmelden is helaas niet meer mogelijk

“Ik kijk voldaan en tevreden terug op heerlijke dagen. Het goede leven was in alle opzichten aanwezig. In de prachtige plek. In de wijze waarop wij het hele weekend door verwend werden met jullie aandacht. In het lekkere eten. In de mooi gedekte tafels, de lekkere wijn, de muziek, de inspirerende kunst en bovenal in de onvergetelijke gesprekken. Deze dagen zij voor mij een kostbare ervaring die ik koester.” een deelnemer

Hoe willen wij leven en een biertjeIMG_4186

Het dorp Wittem ligt in een opvallend stukje Nederland. Aan de rand van Nederland leven mensen hier hun eigen tempo. Het dagelijks leven wordt geleid tussen oude tradities, van bier brouwen tot kerkgang, van goed eten tot boerenarbeid. Verhalen over hoe het was klinken vrolijk als je er naar vraagt. Over de vrouwen die dagelijks de berg opklommen om hulp en bijstand te vragen. Over een voetbaltoernooi tussen ‘bergdorpen’. Over de mensen die een kaarsje branden in het klooster. Verhalen over hoe het was en hoe het vandaag geworden is.

Het dorp en de omgeving komen op een bijzondere manier terug in deze retraite. Zo gaat de schoonheid van de omgeving en de rijke traditie hand in hand met bezinning op levensvragen die er toe doen. Dit weekend vormt dit stukje Nederland het décor in de levensverhalen die herinnerd, gedeeld en in nieuwe woorden hertaald zullen worden. De opbouw van deze bijzondere vakantie biedt een bijzondere structuur om vragen en ervaringen zorgvuldig en zorgzaam te onderzoeken: vragend en aansluitend bij de eigen ervaring.

Ook in deze rijke omgeving, waarin rust en dagelijkse bezigheden elkaar afwisselen, biedt La Scuola een natuurlijke vrijplaats voor bezinning en ontmoeting. Ook hier gaat het om filosofische zelfkennis: wie ben ik in relatie tot de wereld om mij heen? Met elkaar oefenen we om daar open naar te kijken, reflectief. We onderzoeken denken en doen vanuit een houding van vragen stellen, luisteren en kort en bondig spreken.

De dagen van bezinning, goede zorg en erudiet gezelschap hebben me enorm goed gedaan en geholpen om de richting die ik aan mijn leven wil geven te verstevigen .
De teksten, de uitwisseling, het delen en ook uitdiepen van ervaringen waren een bron van inspiratie en hebben me enorm geholpen om mijn leidraad in het leven weer te hervinden en opnieuw in het licht te zetten.
De sfeer die we met elkaar hebben gecreëerd, heb ik als veilig en heel intiem ervaren en dat maakte het mogelijk om laagje na laagje af te pellen en moeilijke en pijnlijke ervaringen onder ogen te zien en er een nieuwe glans aan te geven.
Dit alles vond plaats in een sfeer van vertrouwen en vertrouwelijkheid die tegelijk ook licht kon blijven.
De verzorging en de plek waren zoals het zijn moet. Hartelijk, gastvrij en verzorgd.
Lieve, wijze Ria, dank voor je toewijding, je prachtige teksten en muziek en vooral dank voor de gesprekken. De vragen die je ons hebt voorgelegd, nodigden uit tot nadenken zonder oordeel of veroordeling. een deelnemer

“Gesteund door inspirerend gezelschap en een mooie omgeving kreeg ik, en nam ik, de kans om mezelf weer ‘op scherp’ te zetten. Een noodzakelijke ‘onderhoudsbeurt’ vind ik. Het versterkte mijn vertrouwen in mijn toekomst! Dank voor deze mogelijkheid en jullie persoonlijke en betrokken begeleiding!” een deelnemer

Wil je meer lezen over La Scuola, lees dat wat onderaan deze pagina staat of dat wat onder ‘Over ons’ bovenaan deze webpagina staat.

“Dit is de gelegenheid om te hertalen. Om woorden te vinden voor wat er is.” een deelnemer

“Ik wil geen breuk meer in het verleden. Ik wil een verband tussen toen en nu en ik besef dat ik het zoeken daarna niet alleen hoef te doen.” een deelnemer

“Een retraite met zoveel aandacht, prachtige gesprekken en heerlijke diners, dat is toch een bijzondere combinatie!” een deelnemer