aanwijzingen voor het goede leven, Erik Pool

Hoe voorkom je dat een crisis je verlamt? Lukt het om je vrij te voelen terwijl er ook zoveel plichten zijn en zoveel onvrijheid? Wat doet er nog toe?

Schrijver-filosoof Erik Pool schreef het boek ‘Aanwijzingen voor het goede leven, levenskunst en de zoektocht naar zin’. Dit boek biedt een optimistische visie op het bestaan. Erik geeft te denken en zet aan tot handelen. Kan jouw leven een kunstwerk zijn? Wil je dat, heeft dat zin? Zijn vragende houding zet de lezer aan tot zelfonderzoek: wat is voor mij het goede leven? Door zijn vragen geeft het boek concrete handvatten voor het ontdekken van jouw eigen ‘eigen-wijze aanwijzingen’. Wat houdt je bezig?

Met het boek onder de arm reisden Erik en goede vriend en radiomaker Gerard Oonk naar Zuid-Limburg. De thema’s van de zeven hoofdstukken bepaalden het reisschema en de inhoud van de gesprekken, te beluisteren in de  podcast ‘Eigenwijze aanwijzingen‘.

Tot op de dag van vandaag zoekt de mens naar het goede leven. Wil niet iedereen weten of zijn eigen leven zin heeft? Juist nu?

Erik Pool, Gerard Oonk, La Scuola, trein
Bekijk hier een aantal van zijn lezingen, gehouden in de maand van de filosofie. In  Pijnacker begon Erik met een persoonlijke insteek: zijn ervaringen en persoonlijke ontwikkeling als grondslag voor het boek.

Erik schrijft heel helder, goed, overtuigend.
Zijn boek verdient een groot publiek.
Joep Dohmen, praktisch filosoof

Over Erik Pool
Erik Pool (1961) is schrijver, verandermanager bij de rijksoverheid en filosofisch practicus bij werkmetLef. Met zijn vrouw richtte hij La Scuola | academie voor levenskunst op. Hij is mede-initiatiefnemer van het Gilde van Filosofisch Practici. Radio 1 typeerde hem als een denker ‘die vindt dat we meer en grondiger met elkaar moeten praten over de grote vragen van het leven’. Na de Academie voor Journalistiek (Kampen) bekwaamde hij zich in marketing, management en veranderkunde. Aan de Erasmus Academy (Rotterdam) schoolde hij zich in transitiemanagement en aan de Internationale School voor de Wijsbegeerte (Leusden) in praktische filosofie, socratische gespreksvoering en visie- en ideeontwikkeling in organisaties.

Het filosofiefonds van Uitgever Boom heeft het boek uitgegeven. Dat fonds geeft ook boeken uit van o.a. de Denker des Vaderlands Marli Huijer, Peter Sloterdijk en Jos Kessels.
Lees een aantal recensies: ‘Stof tot na-denken‘ en  ‘Voor iedere coach die existentiële vraagstukken begeleidt‘ en ‘Een boek om mee te leven.’

Het boek is bij La Scuola te bestellen (25 euro) welkom@academievoorlevenskunst.nl

‘Levenskunst staat niet gelijk aan dagdromen of zwaarmoedigheid, maar denkt na over de betekenis van menselijk handelen.’ ND
‘Een boek dat wil laten zien hoe levenskunst in deze tijd van verwarring een oplossing kan bieden.’ Daan Borrel, journalist