Over La Scuola

Wij mensen zijn onderweg. Door onze ervaringen, emoties en gedachten zijn we geworden wie we nu zijn. Een tijdelijk resultaat, we zijn immers onderweg naar morgen. Onze ideeën en verlangens gloren aan de horizon. Maar we reizen in het nu en tijdens de reis stoeien we met vragen als ‘wat vind ik van mezelf’ en ‘hoe wil ik leven en samenleven’. Soms zoeken we naar antwoorden samen met anderen, soms alleen.

In de filosofische traditie leven we met voorlopige antwoorden op de vraag ‘wie zijn wij als mens?’. Vragen over samenleven, zorgzaamheid, verantwoordelijkheid, vrijheid, dood en leven krijgen steeds nieuwe antwoorden. We weten immers niet wat de dag van morgen ons brengt.

De hedendaagse filosofie van de levenskunst is eigenlijk ‘iets eenvoudigs: leven, ervaringen opdoen en daar af en toe over nadenken’ (Wilhelm Schmid). Het wordt ook wel genoemd: ‘een filosofie van het onderweg zijn’ (Dick Kleinlugtenbelt).

La Scuola is opgericht als vrijplaats waar je kunt werken aan een betekenisvol bestaan. Je bewerkt de bouwstenen van het leven: de omgang met jezelf en je eigen levenservaringen, ethiek (en het maken van goede keuzes), vrij zijn (om je eigen leven vorm te geven) en inspiratie (van waaruit je leeft).

La Scuola staat voor bezinning en verdieping. Tijdens persoonlijke gesprekken, workshops en bijzondere vakanties werk je aan je eigen levenshouding; je krijgt handvatten voor het leven van alledag. Vooropleiding of baan zijn onbelangrijk; gezond verstand en de wens er iets goeds van te maken, is alles wat je nodig hebt. Met elk jaar weer een boeiend programma waarin de bouwstenen van het leven de aandacht krijgen die zij verdienen. (Aan het begin van corona zijn we gestopt met groepsactiviteiten. Het is onbekend of deze weer opgestart gaan worden.)

‘la skwola’

De naam van de academie is geboren in Italië, waar het plan voor de academie voor levenskunst rijpte in de zon. La Scuola refereert aan het begrip ‘school’ omdat het dat in essentie ook is: ‘la scuola della vita’ biedt een leeromgeving waar je naar toe gaat om je samen met anderen te ontwikkelen en je te bezinnen op leven en samenleven. Het Griekse woord ‘scholè’ betekent vrije ruimte. Bij La Scuola kun je ‘in vrijheid leren en ontdekken’.

‘La Scuola’ verwijst ook naar de vier belangrijkste filosofische stromingen die in de oudheid aan de filosofische scholen (de scholè) werden onderwezen. Elke school kenmerkte zich door een eigen visie op het bestaan. Voor de academie van Plato, bijvoorbeeld, was filosoferen: leren leven en sterven. La Scuola staat als school voor praktische filosofie in deze traditie.

Download de brochure om rustig verder te lezen.