Masterclass Socratisch Coachen

Hoe ziet een socratisch coachgesprek eruit?
Wat is de houding die past bij het filosofisch begeleiden van mijn cliënten?
Welke vraagstukken zijn bij uitstek geschikt om socratisch te onderzoeken?

In de 2-daagse Masterclass Socratisch Coachen, ga je de socratische manier van begeleiden ervaren en je eigen maken. De masterclass is een gevarieerde en intensieve duik in socratische technieken en de bijpassende houding.

Wat is dat, de socratische manier van coachen? Als allereerste vraagt de socratische begeleiding een niet-wetende houding van de coach. Wat deze houding precies inhoudt tijdens het coachgesprek en welke dilemma’s dit kan oproepen, komt uitgebreid aan de orde. Daarnaast besteden we aandacht aan het formuleren van effectieve vragen, het interveniëren op klassieke denkfouten en het opsporen van hardnekkige vooronderstellingen, die cliënten vaak onbewust stevig in de tang kunnen houden. We besteden in de masterclass aandacht aan de theoretische achtergrond van het socratisch coachen, maar maken vooral ruimte voor het oefenen van het socratische coachgesprek.

De masterclass is geschikt voor coaches en andere begeleiders van persoonlijke ontwikkelingsvraagstukken. Het is noodzakelijk dat je enige ervaring in het voeren van één-op-één gesprekken hebt. In het telefonisch voorgesprek wordt je specifieke leerwens besproken, zodat het programma optimaal aansluit bij de deelnemers. De groep beperkt zich tot maximaal 6 deelnemers, om zo optimaal te kunnen werken.

Deze masterclass wordt wederom gegeven door Ariane van Heijningen, praktisch filosofe en eigenaar van bureau Denkplaats, in samenwerking met La Scuola | filosofie voor professionals. La Scuola en Denkplaats onderschrijven beiden het begeleiden vanuit socratische principes en hebben elkaar hierin gevonden. Samen zetten we ons graag in om de vraag uit de praktijk van begeleidingskundigen naar scholing in socratische handvatten voor coachgesprekken vorm te geven.

Praktisch

• particulieren en zzp’ers: € 345, incl. btw, door werkgever betaald: € 690, incl. btw | inclusief uitgebreide lunch en studiemateriaal

• 7 en 21 februari 2020, van 09.30 – 17.00 uur

• locatie: La Scuola, Kooikerlaan 27, Nootdorp

• inschrijven (naam, adres, woonplaats, 06-nummer): helaas, aanmelden is niet meer mogelijk. In jun i bieden we deze tweedaagse weer aan.

Ben je aangesloten bij de LVSC, dan krijg je 3 PE-punten na het met succes afronden van deze masterclass.

een deelnemer: Ik kijk met plezier terug. De randvoorwaarden waren fijn: mooie plek, kleine groep, goed bereikbaar! De dagen zelf vond ik de flexibele en gedegen manier van begeleiding door Ariana erg plezierig. Een professional. Het praktisch met eigen vragen aan de slag was helpend. Ik heb zowel de worsteling met als de schoonheid van de methode mogen ervaren. De afgelopen weken heb ik het in mijn coachgesprekken al enkele malen ingezet. Het voegt daadwerkelijk iets toe aan mijn vaardigheden als coach.
Marco Tieleman, Coaching Rotterdam.nl