Margriet van Bebber

Margriet van Bebber is dichter, schrijver, schrijfdocent en mentor bij La Scuola. Zij woont in Delft en heeft een schrijfhuis bij de Soesterduinen. Haar specialiteit is schrijven op locatie in binnen- en buitenland: van Walcheren tot Texel en van Spanje tot Suriname. Vanuit Het Schrijfbedrijf geeft zij door het land diverse schrijfcursussen en workshops zoals creatief schrijven, poëzie en levensverhalen schrijven. Ze ontwerpt online-schrijfcursussen, geeft schrijftrainingen bij bedrijven en organisaties en is gastdocent en docentencoach aan de Schrijversvakschool in Paramaribo.

Tot voor kort was zij manager aan De VAK, centrum voor de kunsten in Delft en leidde zij nieuwe schrijfdocenten op aan DOCS (DocentenOpleiding Creatief Schrijven) aan Scriptplus │ Hogeschool van Amsterdam met co-docent en schrijver Benny Lindelauf. Tussen 2010 en 2014 verschijnen gedichten op de leuningen van 14 bruggen in de Harnaschpolder. Negen van haar gedichten verschenen in Levenslef, een initiatief van La Scuola met verhalen over vallen en opstaan (2011). In 2008 verscheen haar boek Schrijvers over Delft: acht literaire routes. Overige publicaties in o.a. de dichtbundels Oog in Oog (2011); Woorden lippen en tanden (2005); Woorden groeien niet aan letters (2000); diverse poëziekalenders en tijdschriften.

over levenskunst

‘Mijn vader geloofde niet in een leven na de dood. Liever proberen de hemel op aarde te maken was zijn levensmotto. Dat is ook het mijne geworden: leven in het hier en nu. Niet wachten maar keuzes durven maken, doen en ervaren.

Ervaringsleren kenmerkt ook mijn manier van ontmoeten en begeleiden. Vanaf het eerste moment is het uitproberen. Lef hebben om de ervaring aan te gaan. Daarna reflecteren: hoe heb je het gedaan, wat was het effect en hoe heb je het ervaren. En daarvan wijzer worden en het de volgende keer beter doen. Zo werkt bij mij, en uit de evaluaties van cursisten en studenten krijg ik terug dat die werkwijze bij hen ook aanslaat. Dat alles is samen te vatten met de titel van het boek van La Scuola: Levenslef. Leven in het hier en nu vind je terug in mijn gedichten, waarvan er negen in Levenslef zijn opgenomen.’.