Hoe willen wij leven en samenleven?

Dit was het thema van de Hannah Arendt Vertelling 2023, leven en samenleven.

Ons laatste levenskunstconcert in Delft vond plaats op zaterdag 15 april 2023. Overdag studeerden we met het gelegenheidskoor onder leiding van Gregor Bak een aantal nummers in. Samen met de Vertelling vormden ze het programma, passend bij dè vraag die bij La Scuola altijd centraal stond en die we blijven stellen: hoe wil jij goed leven en samenleven?

We delen graag de opname van de Vertelling, inclusief het voorgedragen en gezongen Lied van Ruth van Stef Bos (speciaal bewerkt voor deze dag), de tekst van de Vertelling, maar ook het nummer Stay with me en de dankwoorden.
De foto’s zijn gemaakt door Esther Blaauw.

Over Hannah Arendt
Op de vraag ‘wie bent u’ zou denker en schrijfster Hannah Arendt (1906-1975) zeggen: sta mij toe een verhaal te vertellen. We zijn een ‘wie’ en geen ‘wat’ (dossiernummers, paspoortgegevens, containerbegrippen als ‘links’, elite’ of ‘boer’, vluchteling… etc.) Wij mensen zijn unieke mensen met unieke verhalen. Geen boekenwijsheid, maar persoonlijke ervaringen kleuren ons en leren ons hoe te leven en samenleven. Arendt riep op tevoorschijn te komen (‘er écht te zijn’) en samen verantwoordelijkheid nemen voor de gemeenschappelijke ruimte, de tussenruimte. Zij nodigt ons uit om te gaan leven als een bewust levend mens met aandacht voor de wereld om ons heen. Verschuil je niet achter de ander, neem verantwoordelijkheid voor eigen denken en doen en ben er.

Niet voor niets hebben we onze levenskunstlezing de Hannah Arendt Vertelling genoemd. Zelfdenken, onderzoeken en leren vanuit persoonlijke ervaringen, er écht zijn met heel je hebben en houwen, zorgdragen voor jezelf, voor je naaste en de wereld daaromheen, dat zijn de kernwaarden van La Scuola. De Hannah Arendt Verteller schetst aan de hand van een persoonlijke ervaring haar idee over leven en samenleven, aansluitend bij de wens van Hannah Arendt. Arendt wilde dat we zorgdragen voor elkaars leefwereld vanuit liefde voor de wereld.

Een van de deelnemers schreef op social media: ‘Het was wonderlijk schoon. Om zo samen te zijn, te genieten van alle verschillende stemmen en te ervaren hoe dat kan leiden tot een muzikaal samenspel.’ Door samen te zingen stemmen we ons op elkaar af. Stel, we zouden meer samen zingen. Hoe zou de wereld er dan uit zien?

vrede en allegoeds,
Erik en Ria Pool Meeuwsen

“Daar waar we elkaar ontmoeten en voor elkaar zorgen, dat is de plek om van de wereld te houden. Amor Mundi.” (Hannah Arendt)