Joep Dohmen verzorgt levenskunstlezing 2016

Joep Dohmen, La Scuola
Joep Dohmen verzorgt op 19 maart in Delft de 7e Levenskunstlezing ‘IK en JIJ’ tijdens een concert o.l.v. Gregor Bak. Het koor-van-1-dag brengt nummers ten gehore over nabuurschap, vluchten en schuilen. Iedereen is welkom!

Meer informatie over concert en mogelijkheid tot aanmelden: Levenskunstlezing

Voor Joep Dohmen is ‘IK en JIJ’ een vanzelfsprekend geheel. “Het is een misverstand te denken dat authentiek zijn betekent dat je alleen maar op jezelf gericht bent. Authenticiteit sluit solidariteit en goed burgerschap helemaal niet uit. Iemand die eerlijk is tegenover zichzelf, zal zich juist voortdurend de vraag stellen in welke vorm van betrokkenheid op de ander hij moet leven. Juist door je eigen grenzen te kennen ontdek je hoe belangrijk anderen voor je zijn. Dus juist door zorg voor onszelf ontwikkelen we ons zo goed mogelijk tot burger, partner en vriend.”

“Elk mens moet aan zelfzorg doen, omdat hij of zij anders geleefd wordt. En dat betekent nadenken over de weg die je zelf met anderen wilt gaan, wat je van belang vindt, welke bijdrage je wilt leveren aan de samenleving.  Ach, dat weet toch iedereen, al onze gesprekken gaan toch over wat er goed en fout gaat in onze samenleving, wat we eraan kunnen doen en wat we er zelf aan moeten doen. En het pathos van de jaren 60: bemoei je niet met mij, ligt al lang achter ons. We zijn met elkaar in de slag over geluk en rechtvaardigheid en wat we van elkaar kunnen verwachten.” Lees zijn eerdere interview over bildung en zelfzorg…

Joep is lector Bildung bij het centrum voor Humanistische Vorming. Hij is emeritus hoogleraar wijsgerige en praktijkgerichte ethiek aan de Universiteit voor Humanistiek, Utrecht. Sinds de eerste gedachten over de zin van La Scuola ontstonden, wandelt Joep met La Scuola mee. La Scuola voelt ons sterk met hem en zijn gedachtengoed verwant en is hem erkentelijk voor zijn vele boeken over de kunst van het leven in praktisch filosofische zin.