Hoe start jij na de vakantie?

La Scuola, academie voor levenskunst. Vrijplaats voor levensvragen en zingeving. Auto met vracht.
Hoe start jij na de vakantie? Wat laat je achter en wat neem je mee, voorbij de zomer? Blijf je rondzeulen met bekende thema’s, vragen of wordt het tijd om verder te gaan, lichter, anders?

Ook in het seizoen 2016-2017 zijn we er weer om met jou lastige kwesties of levensvragen aan te pakken, om actief een levenshouding te ontwikkeling die open en bezinnend is. Omdat een mens geen mens is zonder anderen werken we in kleine groepen. We organiseren workshops, maar ook socratische gesprekken en bijzondere vakanties in Nederland en Italië. Vind je het onderwerp te privé, ga dan aan de slag in een individueel gesprek.
Wat we ook aanbieden, in elke activiteit staan jouw verhaal, jouw ervaring en de ontmoeting centraal. Wij hopen dat je de vrijheid ervaart om met je eigen denken, emoties en handelen aan de slag te gaan zodat je jezelf beter leert kennen. Dan ontstaat wezenlijke ontplooiing, vorming. Alleen dan leert een mens duurzaam, is onze levensfilosofie. Dan werk je aan ideeën en inspiratie voor het goede leven. Wij hopen dat je La Scuola gaat ervaren als een vrijplaats.

Op de homepage staat onze agenda. Wil je nu al aan de slag, kijk dan onder ‘Producten’ en bestel één van onze essays, bijvoorbeeld Zorg jij goed voor jezelf? of Aanwijzingen voor het goede leven, met boek en podcast.

een deelnemer aan Zin in Toscane:
‘Mijn verwachtingen waren niet helemaal juist, maar het is een heel goede week geworden, omdat het echtpaar die de leiding heeft, het op zo’n plezierige manier doet. Soms is het wel heftig om problemen van anderen te horen, maar als er daarna een opdracht komt met een speelse ondertoon maken de emoties plaats voor een ander gevoel. Naast oefeningen en gesprekken in de tuin, gaan we ook naar andere locaties en dat maakt het leuk en afwisselend. Zo zie je nog wat van de omgeving en combineer je het nuttige met het aangename.
Wat heb ik er uiteindelijk van heb geleerd: bij jezelf naar binnen kijken, geen oordeel hebben want niks is goed of fout; vragen stellen; op een andere manier kijken naar jezelf en naar de dingen die je niet kunt veranderen; ruimte maken voor een nieuwe liefdevolle benadering en aanvaarding: het is zoals het is. Vijf dagen lessen in levenskunst kan ik niet in een paar zinnen samen vatten, want als je op het ene komt, kom je vanzelf ook weer bij iets anders uit. Ik ga het in de praktijk brengen.’

Deelnemers aan Zin in Nootdorp:
‘Gesteund door je alerte maar tegelijk milde aanwezigheid en begeleiding heb ik een ontmoeting met mezelf in aanwezigheid van anderen ervaren. Een ontmoeting met een deel van mijzelf die ik niet mag. Dat resulteerde in een voornemen om voortaan milder te zijn, een moeilijke opdracht aan mijzelf.
De ontmoeting met de socratische gesprekken was een eye opener voor wat heet ‘helder communiceren’.
Verder heb ik de dagen als warm en liefdevol ervaren. ‘Thuis zijn’ is waar je jezelf kan en mag zijn. Intenser dan de vorige keren door de langere duur (drie dagen). Mijn dank aan jou en Erik voor de warme en professionele begeleiding en gastvrijheid.’

‘Met aandacht en respect heb ik die dagen geluisterd naar de ervaringen van de anderen en de kracht daarin gezien én ik kon mezelf in deze groep ervaren. Ik ken mezelf al wel, mijn sterke en minder sterke punten, toch was het goed  om begeleid meer duidelijkheid te krijgen. Ik heb me thuis gevoeld. Goede begeleiding, professioneel, flexibel inspelend, aandacht, ontspannen, geweldige ambiance.’