Het karakter van La Scuola

Het karakter van La Scuola is gebaseerd op het statuut van de academie. Dit is de korte samenvatting.

Vrijplaats

La Scuola biedt een veilige omgeving waarin je vrijmoedig kunt spreken en bewegen. Wat elders moeilijk is, gaat bij La Scuola gemakkelijker. La Scuola is een vrijplaats voor levensvragen en zingeving.

Ontmoeting

La Scuola is een plek voor ontmoetingen. Samen werken aan levensvragen en zingeving is inspirerend. Leven doe je samen, leren doe je samen. We worden wijzer van elkaars verhalen.

Be-leven

La Scuola stimuleert het denken (bezinning), zoekt de passie (bezieling) en zet aan tot handelen (beweging). Bij de academie voor levenskunst is werken met hoofd, hart en handen een beleving.

Het goede leven

La Scuola begeleidt de zoektocht naar ‘het goede leven’. Wie ben ik? Wat drijft mij? Wat vind ik waardevol? Waar ben ik toe in staat? Hoe leef ik samen? Wat betekent sterfelijkheid voor mijn leven?

Waarden

In de vrijplaats gelden de waarden ‘Zelfbeschikking & Authenticiteit | Erkenning & Diversiteit | Verbinding & Schoonheid’. Begeleiders en deelnemers van La Scuola respecteren deze waarden.

Lach & traan

In het academieleven zijn de lach en de traan in balans. Uit het leven zelf komen de vragen, uit kunst & cultuur komt inspiratie. Dat geeft vrolijkheid & sprankeling en verdieping & lading tegelijk.

No nonsens

La Scuola werkt ‘met de beide benen op de grond’. Het is de bedoeling dat de deelnemers in de dagelijkse levenspraktijk zelf een stap verder komen. Levenskunst is praktisch, een filosofie voor alledag.

De naam

La Scuola is een Italiaans woord dat je uitspreekt als ‘la skwola’. Daarin weerklinkt de ruimte, schoonheid en levensenergie die de oprichters in Italië ervaren, waar de academie werd geboren. Daarom organiseren we in de winter een retraite in het Toscane van Limburg, Zin in Limburg, en 1x in de twee jaar ‘s zomers een bijzondere vakantie tussen de zonnebloemen, op de geboortegrond van La Scuola: Italië.

La Scuola in beeld

‘Waar La Scuola is, is de stoel en waar de stoel is, is La Scuola.’ In beeldmateriaal en in de ontmoeting kom je de witte stoel tegen: symbool voor de rust en vrije ruimte die La Scuola wil bieden. ‘Iedereen verdient zijn eigen plaats in het leven en La Scuola biedt de gelegenheid ‘jouw’ plek verder inhoud te geven’.

Samen leren

‘De mens leeft samen, de mens leert samen.’ Een levenshouding ontwikkelen is een bewust proces waar anderen voor nodig zijn. Je leert van verhalen van anderen door samen te reflecteren. Ervaren mentoren begeleiden je daarbij op een socratische wijze: onderzoekend, vragend en aansluitend bij jouw ervaring. Zij trainen niet. La Scuola is een vrijplaats waar je in eigen tempo op eigen-wijze aanwezig bent, waar je vanuit jouw eigen levensovertuiging (samen) werkt aan een betekenisvol bestaan.

Aanbod

De centrale vraag van levenskunst ‘Wie ben ik, wat is voor mij het goede leven, hoe wil ik samenleven?’ is het uitgangspunt voor een breed scala aan workshops, socratische gesprekken en bijzondere vakanties, met kunst en cultuur als inspiratiebron. La Scuola biedt naast deze activiteiten ook diensten en producten aan.