Filosofie voor professionals

stoelen, zingeving, filosofie, levenskunst

Met ‘filosofie voor professionals’ brengt La Scuola filosofische kennis en praktische technieken naar de werkpraktijk van alledag. Bestuurders, managers, vakmensen, consultants, trainers en begeleidingskundigen (waaronder coaches en filosofisch practici), mensen van de werkvloer, allen die willen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en  professionele attitude kunnen bij La Scuola terecht.
La Scuola staat voor scholé, vrije ruimte. Een plek voor bezinning op werk- en levenservaringen. Wij verzorgen sinds 2023 voorlopig alleen individuele begeleiding op maat.

Socrates en Hannah Arendt zijn onze belangrijkste inspiratiebronnen. Hannah Arendt (1906-1975) noemt zichzelf ‘politiek denker’. Zij stelt ‘de overlegtafel’ centraal en stimuleert met krachtige ideeën de interne dialoog in organisaties. Sinds de verkiezing van Donald Trump zijn haar boeken opnieuw bestsellers geworden. Zij raakt de tijdgeest in haar ziel.

Socrates (469-399 v.Chr.) daagde de inwoners van Athene uit om afscheid te nemen van hun oude ideeën en op zoek te gaan naar wat waar en echt is. Hij bedreef ‘geestelijke verloskunde’ om anderen aan het denken te zetten en uit hun vooroordelen te bevrijden.
Op aanvraag organiseren wij een kennismaking met het Kralenspel, een socratische methode.

Jos Kessels bracht de afgelopen decennia de praktische filosofie naar bedrijven, overheden en scholen. Hij ontwikkelde ‘het kralenspel’, een complexe maar zeer effectieve methodiek voor leiderschap en visie-ontwikkeling in organisaties. Onze oprichters, Erik en Ria Pool Meeuwsen, zijn o.a. door Kessels opgeleid.

La Scuola als school voor praktische filosofie biedt individuen volop mogelijkheden om te werken aan een zelfbewuste werk- en levenshouding. Wil je kennismaken, maak dan een afspraak.

Organisaties functioneren beter met zelfbewuste medewerkers. Door deel te nemen aan de activiteiten van La Scuola werk je aan de versterking van natuurlijk leiderschap, thuis en op het werk. La Scuola staat voor een krachtige verbinding tussen individu en team, en tussen privé en werk. Gedreven zoeken de begeleiders vanuit een socratische houding mee naar zinvolle antwoorden op werk- en levensvragen. Met lef – bezield vanuit het hart – en met verstand van zaken.

Meer over onze begeleiding en visie op samenleven en samenwerken kun je lezen op www.werkmetLef.nl Onder deze naam zijn wij ook bekend.