vanaf oktober Eigenwijs
Voor de 12e x starten we Eigenwijs. Op 5 donderdagavonden gaan we in een kleine groep op zoek naar eigen aanwijzingen: Hoe sta ik in het leven? Waar leef ik voor? Betekent mijn leven genoeg? Het boek Aanwijzingen voor het goede leven en bijbehorende podcast van praktisch filosoof en schrijver Erik Pool gebruiken we als spiegel voor persoonlijk onderzoek. Het doel is werken aan een eigen levensfilosofie.

08.10 Aan de eettafel
Eten aan de lange tafel. Het gaat om ontmoeten en genieten van het goede gesprek.

23.10 Zingeving na verlies
Verlies, of het nu gaat om afscheid van gezondheid, werk of van een geliefde, het kan enorm heftig inslaan. Alsof het leven in een orkaan terecht is gekomen. Uiteindelijk krabbel je overeind en sta je voor de vraag: wat is de betekenis van mijn leven nu?

06.11 Aan de eettafel

2021 Wat is jouw kunst van leven?
Een levenskunstenaar bewerkt zijn eigen leven. Levenskunst is in die zin als een performance, je zit er met je hele hebben en houwen in. Een feitelijk antwoord op de vraag wat levenskunst is, bestaat dan ook niet. Iedereen zal het op zijn eigen manier gaan definiëren. We gaan zes donderdagmiddagen aan de slag.

2021 Kennismaking Socratische methode ‘Kralenspel’ (Jos Kessels)
Erik Pool laat je de kracht van het Kralenspel ontdekken, te gebruiken voor zelfonderzoek en in begeleiding van anderen. Op deze dag maak je kennis met het kralenspel, met de rijkheid aan invalshoeken, maar ook met het oefenen van het stellen van goede, heldere, compacte vragen, met de kunst van het vragenstellen. Jos Kessels is de grondlegger.

2021 Masterclass Socratisch Coachen
De masterclass wordt gegeven door Ariane van Heijningen, praktisch filosoof en eigenaar van bureau Denkplaats, in samenwerking met La Scuola | filosofie voor professionals. La Scuola en Denkplaats onderschrijven beiden het begeleiden vanuit socratische principes en hebben elkaar hierin gevonden. Samen zetten we ons graag in om de vraag uit de praktijk van begeleidingskundigen naar scholing in socratische handvatten voor coachgesprekken vorm te geven.

20.03 Sing-in en Lenteconcert!
Kun je zingen, ook al doe je het tot nu toe alleen voor jezelf in de badkamer, iedereen is welkom op de 10e Sing-in o.l.v. Gregor Bak. Van 10.00 – 15.30 uur studeren we met een kwinkslag de nummers in en aansluitend brengen we het tijdens het Lenteconcert ten gehore (16.00-17.00 uur).

‘Het is een misverstand te denken dat authentiek zijn betekent dat je alleen maar op jezelf gericht bent. Authenticiteit sluit solidariteit en goed burgerschap helemaal niet uit. Iemand die eerlijk is tegenover zichzelf, zal zich juist voortdurend de vraag stellen in welke vorm van betrokkenheid op de ander hij moet leven. Juist door je eigen grenzen te kennen ontdek je hoe belangrijk anderen voor je zijn. Dus juist door zorg voor onszelf ontwikkelen we ons zo goed mogelijk tot burger, partner en vriend.’
Joep Dohmen, praktisch filosoof