Schrijven: ontdekkingstocht naar ‘wie ben ik?’

Margriet van Bebber

Je hebt vast wel eens opgevangen dat schrijven zou helpen om ‘ellende van je af schrijven’. En dat schrijven van de verhalen van je leven kan helpen in de zoektocht naar ‘wie ben ik?’ Maar of dat waar is en waarvoor schrijven dan goed is? Het vage besef van de zin en het nut van schrijven blijkt wel degelijk gegrond te zijn op studies. Daaruit komt naar voren dat schrijven positieve effecten kan hebben op gezondheid en welzijn.

‘Schrijven is meer dan een formeel communicatiemiddel, het is een hulpmiddel om vitaal te blijven’, aldus wetenschapsjournalist Mark Mieras, die een verslag samenstelde op basis van verschillende onderzoeken naar het effect van creatief schrijven. In de publicatie De waarde van schrijven concludeert Mieras dat schrijven helpt ‘om de ervaringen van het leven te verwerken. Wie schrijft benoemt vaak emoties en ordent ervaringen; activiteiten die hersenfuncties stimuleren.’

Ook zou schrijven over een negatieve ervaring voor een langere tijd een ontstressend effect hebben. Volgens Mieras vermijden mensen daardoor het ‘reflectief herkauwen’ van ervaringen. In plaats van negatieve ervaringen telkens te herbeleven in je gedachten, word je door de ervaring op te schrijven, gestimuleerd te reflecteren en herinterpreteren. ‘Kortom, naarmate de beschrijving van een negatieve levenservaring concreter en beeldender wordt en meer samenhang begint te vertonen – naarmate het verhaal dus aan narratieve en literaire kwaliteit  wint – lijkt de geest van de schrijver tot rust te komen,’ aldus Mieras.

Niet in de laatste plaats kan schrijven een bijdrage kan leveren aan het ontwikkelen van een levenshouding.  Kernvraag van autobiografisch schrijven is ‘wie ben ik?’. Daarbij is de herinnering het uitgangspunt: het geheugen als voorraadkamer en de taal als voertuig.

Autobiografisch schrijven is een ontdekkingstocht naar eigen inspiratiebronnen, successen en overlevingsstrategieën. Je gaat op zoek naar je kracht en je eigenheid. Schrijven over je leven is niet alleen terugblikken; de verworven inzichten bieden je ook een perspectief op de toekomst.

Margriet van Bebber is dichter, schrijfdocent en mentor van La Scuola. Zij verzorgt de workshop zkv-schrijven op 30 januari.

De publicatie De waarde van schrijven – Effecten van Creatief Schrijven op gezondheid en welzijn  door Mark Mieras is te lezen op http://www.mieras.nl/schrijven/de-waarde-van-schrijven/