16.04 | Hannah Arendt Vertelling

hannah arendt, la scuola

Op 16 april wordt in Enschede dit jaar voor het eerst de Hannah Arendt Vertelling uitgesproken op uitnodiging van La Scuola. De verteller spreekt zich uit over het belang van een goed beheer van de publieke ruimte waarin we allen samenleven, en verdiept dit met een persoonlijke ervaring uit leven of werk. Zo wordt het een echte ‘vertelling’ van mens tot mens in de voetsporen van het 20ste eeuwse pleidooi van de Amerikaans-Duitse schrijver/filosofe Hannah Arendt.

Gevlucht voor het nazi-regime was Arendt achttien jaar statenloos, en leefde en werkte ze in Frankrijk en de VS aan een geëngageerd oevre over wat zij noemde ‘het politieke handelen in de tussenruimte’ die mensen verbindt en waarvoor iedereen verantwoordelijkheid draagt. Ze maakte zich zorgen over de moderne tijd omdat ze een beangstigende verschraling van de publieke ruimte zag ontstaan, waarin de onverschilligheid de overhand krijgt boven de betrokkenheid van mens tot mens. In onze tijd krijgt Arendt internationaal steeds meer aandacht (zo verscheen in 2012 een speelfilm over haar verslaglegging van het Eichman proces, gepubliceerd als ‘De banaliteit van het kwaad’) omdat in de actuele problematiek van stapelende crises en de toenemende vluchtelingenstroom de kracht van haar pleidooi opnieuw wordt aangetoond.

La Scuola deelt Arendts analyse en appèl en heeft daarom het initiatief tot de Hannah Arendt Vertelling genomen. In samenwerking met onder meer de Volksuniversiteit Enschede en Stichting Cinementaal organiseert La Scuola op 15 en 16 april in Enschede Het Festival van het goede leven, met de Hannah Arendt Vertelling als afsluiting.
De vertelling (van circa 15 tot 20 minuten) staat geprogrammeerd halverwege een concert van o.a. circa 60 zangers en zangeressen die uit heel Nederland bijeenkomen voor de uitvoering van een maatschappij-kritisch repertoire. Omdat zingen verbroedert en verzustert biedt dat een prachtige context voor deze speciale vertelling.

Het Festival van het goede leven wordt aanbevolen door onder anderen cabaretier Herman Finkers, de filosofen Joep Dohmen en Joke Hermsen en de burgemeester van Enschede Onno van Veldhuizen.

Hannah Arendt Vertelling | Concert Festival Koor Locatie: Theaterzaal Prismare (Roombeek, Enschede) Datum: zaterdag 16 april 2016 Tijd: 15.30-16.30 uur.

Lees haar Eichman-speech…