Zorg jij goed voor jezelf?

essay Zorg jij goed voor jezelf?

Levenskunst wint aan populariteit. Waarom? En wat betekent het eigenlijk? Wat kunnen we er mee in onze tijd?

Erik Pool zoekt naar antwoorden op deze vragen. Zijn verkenning heeft de vorm van een persoonlijk essay dat de lezer meeneemt op een reis door de tijd, vanaf de oude Grieken tot de moderniteit van de 21e eeuw. Hij verenigt filosofische perspectieven en alledaagse vragen over leven en samenleven. Het essay mondt uit in een handzaam overzicht van ‘de zes facetten van zelfzorg’. Kan dat een middel zijn de eigen levenskunst vorm te geven? Zelfzorg bevindt zich in het hart van de levenskunst. Deze eigentijdse vorm van praktische filosofie roept ons op die zorg serieus te nemen.

‘Zorg jij goed voor jezelf?’ is een verhelderende en smaakvolle introductie van de moderne levenskunst waar hoofd, hart en handen met elkaar worden verbonden. Een opstap naar meer?

Erik Pool (1961) is verander- en interimmanager bij overheidsorganisaties. Hij was acht jaar statenlid in Zuid-Holland en samen met zijn vrouw oprichter van ‘La Scuola’, academie voor levenskunst. Hij begeleidt Socratische gesprekken en verzorgt lezingen en workshops over uiteenlopende levenskunstonderwerpen. Voor ‘werkmetLef’, praktijk voor individuele begeleiding, begeleidt hij individuen en teams vanuit de filosofische, onderzoekende traditie. Dit essay is zijn eerste publicatie over levenskunst en vormt een compacte opmaat van een groter werk dat hij in voorbereiding heeft.

recensie

‘Dit essay van Erik Pool is helder, overzichtelijk en prikkelt tot nadenken. Erik ziet kans om mij als lezer stap voor stap, beknopt en persoonlijk de moderne levenskunst binnen te leiden. Tenslotte weet hij levenskunst te vertalen naar de praktijk. ‘Zorg jij goed voor jezelf’ is dan ook een absolute aanrader voor ieder die zich wil verdiepen in coaching (rondom kanker), begeleiding vanuit levenskunst!’ Inge Hidding, Platform Coaching rondom kanker

Ieder mens beperkt zijn eigen ontwikkel- en groeiruimte door van tevoren alles te willen bepalen en plannen. Erik: ‘En als we dan zien dat dit moeilijk is en dat er steeds weer omstandigheden zijn die de uitgezette koers beïnvloeden of die koers zelfs helemaal veranderen, dan worden we daar onzeker van. We rekenen ons van tevoren rijk en dat blijkt tegen te vallen. We worden nerveus van alles wat met de crisis te maken heeft, terwijl onze stelling is: ieder leven zit vol crisis. De vraag is: hoe voorkom je dat een crisis jou en je leven verlamt?‘ Erik geeft een samenhangend totaalbeeld van wat levenskunst in onze maatschappij betekent, zonder dat het vaag of theoretisch wordt. (…) uit: Telstar, 31.12.11

bestelinformatie