Voel jij je vrij?

Mensen delen het verlangen om in vrijheid de regie te voeren over het eigen leven. Maar hoe vrij zijn wij eigenlijk? Kunnen we doen wat we willen? Is er een vrije wil? In dit essay laat Erik Pool zien dat de moderne levenskunst het klassieke vrijheidsverlangen weer in het centrum van de aandacht zet. In zijn visie op levenskunst is de vrijheid van doen en denken een wezenlijk onderdeel van ‘het goede leven’. De moderne tijd lijkt ons veel vrijheden te bieden maar zet tegelijk onze vrijheid onder druk. Het vrije van de mens dwingt hem tot eigenstandige keuzes. Kunnen en willen we de verantwoordelijkheid voor ons doen en laten dragen? Hoe houden wij ons tegen de verdrukking in staande? Kan tegenslag ons iets leren over de betekenis van vrijheid?

Levenskunst wordt in dit essay geïnterpreteerd als vertelkunst waarbij het eigen leven aan de hand van fundamentele levenskunstvragen begrepen, gevormd en geleefd kan worden. ‘Voel jij je vrij?’ is informatief en uitdagend, en biedt een eigenzinnige visie op de vrije kunst van leven.

Erik Pool (1961) is geschoold als filosofisch consulent. Samen met zijn vrouw richtte hij de academie voor levenskunst op, ‘La Scuola’, en het landelijk netwerk ‘SteunpuntLevenskunst.nl’. In hun praktijk voor individuele begeleiding ‘werkmetLef’ begeleiden zij individuen en teams op werk- en levensvragen vanuit de filosofische, onderzoekende traditie. Pool begeleidt Socratische gesprekken en verzorgt lezingen en workshops over levenskunst. Hij is van huis uit communicatie- en transitie-adviseur en werkt nu als interim-manager aan veranderprocessen in het publieke domein.

recensie

In ‘Voel jij je vrij?’ beschrijft Erik Pool de vrije kunst van leven. Het is een helder essay waarin ingegaan wordt op levensvragen die met het vrijheidsthema verbonden zijn.

De hoofdstukken behandelen onderwerpen en zetten de lezer aan het denken over de vrije kunst van leven. Wat is hij waard? Is er volledige vrijheid en hoe zit het met de vrije wil? Dit zijn enkele van de vragen die Erik in de essay probeert te beantwoorden. Het essay is een duidelijke, goede inleiding op het vrijheidsthema binnen de levenskunst.

De prikkelende vragen in dit essay hebben mij geraakt, je gaat nadenken over wat vrijheid is. Na het lezen van ‘Voel jij je vrij?’ voelt men zich ook vrijer dan wanneer men hem niet gelezen heeft.
Levi van Dijk

bestelinformatie