Over eigen (levens)wijsheid

In 2015 speelde Erik Pool een thuiswedstrijd bij Boekhandel Van Atten, Pijnacker. Hij startte zijn lezing met een persoonlijk verhaal over de geboorte van zijn schrijverschap in relatie tot persoonlijke ontwikkeling en verbond dat aan zijn visie op de praktisch filosofische richting levenskunst. ‘Toen A.F.Th ter Heijden mij collega-schrijver noemde, dacht ik “Ik moet mijn eigen ambitie, mijn wens een keer serieus gaan nemen”. Dat heeft geresulteerd tot het schrijven van mijn boek Aanwijzingen. Ook mijn vader heeft hierin een rol gespeeld. Hij was een ambachtsman die met zijn handen geld verdiende. Ik heb het inzicht aan hem te danken, dat het goede leven ondermeer stoelt op ambachtelijk zorgvuldig aan het werk zijn. Niet door de dingen heen rommelen en met grote klappen snel thuis, maar intentie hebben op het materiaal dat je in je leven op je afkrijgt, daar zorgvuldig mee bezig zijn, details belangrijk vinden om dan uiteindelijk te kunnen zeggen: dat ziet er goed uit. Levenskunst gaat over de vraag of je je eigen manier van leven vindt die gepast, die goed is. Dat je je eigen leven serieus neemt.

Na zijn inleiding was er een goed gesprek over levenskunst en zingeving. Erik lichtte toe wat volgens hem de urgente vragen zijn waar mensen van nu mee worstelen en hoe mensen daarin op zoek moeten gaan naar eigen wijsheid. “Uit de filosofie kunnen we lessen trekken die ons helpen om ons eigen leven goed op de rails te krijgen, maar voor een goed leven is levenswijsheid veel belangrijker dan boekenwijsheid,” aldus Pool met een knipoog naar zijn gastheer, boekhandel Van Atten.

‘Gisteravond heb ik de lezing bijgewoond in Pijnacker mbt het boek aanwijzingen voor het goede leven. Een prachtige manier om even een klein stukje in het leven van jou te mogen meekijken. Je woorden raakten mij dat jong en oud iets te vertellen heeft, dat het erom gaat dat je het vanuit je eigenheid doet. Maar ook dat alles al in je zit, daar geloof ik in en hierdoor heeft mijn leven echt een andere wending genomen. Voor mij is mijn leeftijd nog weleens een belemmering om in het licht te gaan staan en de dingen te doen waarvoor ik geboren lijk te zijn. Maar door deze avond realiseerde ik mij opnieuw dat leeftijd er niets toe doet (haha de les blijft komen totdat je hem oppakt )
Dat het leven je de weg wijst, als je maar luistert naar de signalen die je krijgt. Dat het meer een kwestie is van je eigen patronen en obstakels overwinnen, waardoor je in je kracht komt te staan en dingen naar je toetrekt die goed voor je menselijke ontwikkeling zijn. Het leven stuurt je soms een andere kant op dan dat je zelf zou doen, maar achteraf blijken dingen als een puzzel in elkaar te vallen…. zolang je maar keuzes hebt gemaakt vanuit je hart. En met deze woorden ga ik weer verder op mijn pad, luisterend naar het stemmetje dat mij de goede kant op zal duwen om van mijn passie mijn werk te kunnen maken (met mensen in gesprek komen, hun raken om beweging in hunzelf op gang te brengen…. en hierdoor meer van het goede leven gaan genieten.)

Je veelzijdigheid, ondernemend vermogen en passie voor je vak neem ik mee als voorbeeld.
Dank je wel’
Melanie de Vreede

In de landelijke Maand van de Filosofie organiseerden Boekhandel Van Atten, Pijnacker, en La Scuola een goed gesprek over ‘het goede leven’. Uitgeverij Boom publiceerde zijn boek ‘Aanwijzingen voor het goede leven, over levenskunst en de zoektocht naar zin’, waarin Pool ideeën van oude filosofen verbindt aan de levensvragen van mensen van nu. Hij blijkt een gevoelige snaar te raken want gedurende de Maand van de Filosofie wordt Pool in heel Nederland gevraagd spreekbeurten te verzorgen.

IMG_0313 IMG_0316 IMG_0317 IMG_0320

Erik Pool (1961) is schrijver, verandermanager bij de rijksoverheid en filosofisch practicus bij werkmetLef. Met zijn vrouw richtte hij La Scuola | academie voor levenskunst op. Hij is mede-initiatiefnemer van het Gilde van Filosofisch Practici. Radio 1 typeerde hem als een denker ‘die vindt dat we meer en grondiger met elkaar moeten praten over de grote vragen van het leven’. Na de Academie voor Journalistiek (Kampen) bekwaamde hij zich in marketing, management en veranderkunde. Aan de Erasmus Academy (Rotterdam) schoolde hij zich in transitiemanagement en aan de Internationale School voor de Wijsbegeerte (Leusden) in praktische filosofie, socratische gespreksvoering en visie- en ideeontwikkeling in organisaties.