Ria Pool Meeuwsen

Ria kan zich voorstellen, dat het spannend is om contact op te nemen. “Praten met een onbekende over wat je bezighoudt is als springen in het diepe. Geloof me, het voelt snel bekend. Ik ben een gewoon, vriendelijk mens. Na wat aftasten, vertrouwen mensen mij hun verhaal toe.”

Goedbedoelde adviezen werken op den duur niet
“Of je nou studeert, werkt of gepensioneerd bent, soms wil je met mensen buiten je familie- of vriendenkring praten over pijn, verdriet, onzekerheid, boosheid of machteloosheid. Niet alles wil je immers delen met vrienden en familie. Bovendien, de vaak goedbedoelde adviezen ken je zo langzamerhand wel. Ze blijken op den duur niet te werken. Het is onze overtuiging dat niemand je kan zeggen hoe jij moet leven, daar heb je zelf een antwoord op te vinden. Dat kun je met de juiste ondersteuning zelf woorden voor te vinden. Wij helpen je daarbij op grond van jarenlange ervaring en professionele scholing.”

Wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik, hoe wil ik samenleven?
“Onze gesprekken zijn natuurlijk vertrouwelijk en kunnen over alles gaan. Jongeren worstelen met social media en hun zelfbeeld en zelfwaarde. Dertigers komen erachter dat het leven anders is dan verwacht. Veertigers hebben het over life-balance en vragen zich af wat de zin is van het leven. Zestig-, zeventigplussers ontdekken hoe de kunst van het ouder worden er voor hen uitziet. En dan heb ik het nog niet over de nog oudere generatie die zich afvraagt of hun leven waardevol is geweest, of er nog open eindjes zijn nu ze samenleven met hun sterfelijkheid. Allemaal kwesties die zelfzorg vragen: wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik, hoe wil ik samenleven?”

Professionele achtergrond en visie op begeleiden
Sinds 2006 werkt Ria Pool Meeuwsen als gecertificeerd socratisch coach en sinds 2009 als praktisch filosoof en zakelijk leider van La Scuola. Tevens is ze vrijgevestigd geestelijk verzorger. Ze werkt voor particulieren en in verschillende instellingen.

Ria werkt en leeft vanuit een humanistische levensvisie. ‘Humanisme staat voor gelijkwaardigheid, verantwoordelijkheid en vrijheid. Grote begrippen die iets zeggen over je leven zelf vorm geven, binnen de mogelijkheden die je hebt. Niet weglopen voor keuzes, realiserend dat de toekomst onzeker is.’
‘Ik zoek mee als het leven wankelt, in tijden van strijd, verdriet en verlangen naar … Op momenten als mensen het uitermate lastig hebben of een duidelijker beeld van zichzelf en hun leven willen krijgen.’

Naast de ander staan, luisteren en meedenken. De ander helpen om de juiste woorden te vinden en om heldere keuzes te maken, te laten ervaren ‘ik doe er toe’, dat is de kern van mijn werk.

Na haar studies theologie en communicatie verdiepte Ria zich in begeleidingskunde en praktische filosofie.
Aan de Internationale School voor Wijsbegeerte te Leusden volgde Ria verschillende summerschools en de beroepsopleidingen ‘Filosoferen met kinderen en jongeren’ en ‘Visieontwikkeling in organisaties’. Bij Hans Bolten en Krystof van Rossem volgde ze de opleiding ‘Socratisch gespreksleider’ en ze deed de opleiding Integrale verlies- en rouwbegeleiding.
Daarvoor gaf Ria leiding aan de afdeling Marketingcommunicatie van de Haagse Hogeschool, Den Haag. Ze volgde in die periode een master Coaching, met aansluitend opleidingen om te kunnen werken als coach en systeemtherapeut.

Haar leven, opleidingen en werk hebben haar gemaakt tot wie ze nu is: een harde werker, betrokken en empathisch, onderzoekend en beschouwend.

Enkele reacties:
‘In situaties van groot verdriet of ongemak kom je er vaak zelf niet uit. Gedachten en gevoelens schieten alle kanten op. Fijn dat je een tijdje meeliep en die soms zware kluwe samen ontwarde. Het leeft nu zoveel lichter.’

‘Wat kan jij scherp luisteren, je neemt me echt serieus. Jouw zachte manieren begeleiden lijkt daarmee in contrast, maar het zijn twee kanten die jouw begeleiding zo bijzonder maken.’

‘Wil je me helpen om uit deze situatie te komen? Ik heb gemerkt dat jij mij écht ziet.’