Erik Pool

Erik Pool (1961) brengt praktische filosofie en organisatievragen op een verrassende manier samen. Zijn professionele ervaringen als journalist, ondernemer, politicus, praktisch filosoof en topmanager vormen een rijke voedingsbodem voor zijn ‘toegepaste filosofie’, zoals hij dat zelf noemt. Hij is voor bestuurders en managers een uitdagende gesprekspartner die moeilijke vragen en pijnlijke dilemma’s niet uit de weg gaat.

Erik is sinds 1 november 2021 programmadirecteur Dialoog & Ethiek rijksoverheid. In november presenteerde hij Macht en moed, ambtelijk vakmanschap en de kunst van het tegenspreken, zijn derde boek in de reeks over tegenspraak, en aansluitend Macht en moed, praktijkboek met meer dan vijftig dialoogvormen, reflectie- en tegenspraaktechnieken om de waan van de dag te doorbreken en vrije ruimte te maken voor gewetensvragen, beroepsethiek en ambtelijk vakmanschap (ook voor niet-ambtenaren een rijk boek met bijdragen van o.a. Hanne Bikker, Chris van Dam, Jos Kessels, Sandra Palmen, Paul van Tongeren en Bas Volkers. Dankzij een samenwerking tussen de Rijksoverheid en ISVW Uitgevers zijn de boeken ook in de reguliere handel verkrijgbaar. Managementboek schreef een mooie recensie. In de podcast van ISVW Uitgevers vertelt Erik meer over zijn schrijven. Eerder typeerde Radio 1 hem als een denker ‘die vindt dat we meer en grondiger met elkaar moeten praten over de grote vragen van het leven’.

Erik werkte voorheen als journalist en beleidsmaker, was oprichter/directeur van een communicatiebureau en van 2003-2011 statenlid van Zuid-Holland. Na de Academie voor Journalistiek (Kampen) bekwaamde hij zich in marketing, management en veranderkunde. Aan de Erasmus Academy (Rotterdam) schoolde hij zich in transitiemanagement en aan de Internationale School voor de Wijsbegeerte (Leusden) in praktische filosofie, socratische gespreksvoering en visie- en idee-ontwikkeling in organisaties. Tot 1 november 2021 was Erik directeur Participatie bij het ministerie van IenM. Erik is mede-initiatiefnemer van het Gilde van Filosofisch Practici

Erik is een verbinder pur sang. In persoonlijke gesprekken verleidt hij mensen vragenderwijs en prikkelend tot innerlijk onderzoek. Hij creëert een open en onderzoekende sfeer en weet individuen en groepen tot ‘nieuw denken’ te bewegen. Hij is sterk in het vinden van oplossingen en helpt teams nieuwe mogelijkheden te zien.

Over levenskunst
‘Ik vind de betekenis van mijn leven in mijn leven door mij te verhouden tot de ander, door samen te leven. Dat hoeft niet groots en meeslepend te zijn. Klein en fijn kan ook gepast zijn, al houd ik zelf af en toe wel van het grote gebaar. Ook dat is een stijl die mij past. Stijl is nou typisch iets wat voor iedereen verschillend is en die persoonlijk gevormd moet worden. Stijlvol leven maakt voor mij deel uit van levenskunst. Iedereen kiest naar eigen smaak zijn eigen stijl en maakt keuzes die hij of zij goed vindt. Het antwoord op mijn levensvragen zit in mijn leven en in mijzelf. Ik hoef dus niet te rade te gaan bij een hogere macht of kracht buiten mij zelf. Ik denk dat dit voor iedereen zo kan zijn. De betekenis van mijn leven ontdek ik door met anderen samen te leven.’

Samen met zijn vrouw Ria startte Erik La Scuola. In Nootdorp/Delft organiseerden zij workshops, socratische gesprekken en lezingen (w.o. de Hannah Arendt Vertelling), naast ‘bijzondere vakanties’ in Limburg en Toscane. Sinds 2023 na hun verhuizing naar Hattem beperken ze zich voorlopig tot individuele begeleiding (werk- en levensvragen).
In 2014 gaf Boom zijn boek Aanwijzingen voor het goede leven uit, een boek over levenskunst en zingeving.