Durf jij te voelen?

Is het wijs om op je gevoel af te gaan? Hebben emoties zin of leiden ze af van ‘het goede leven’? Onze eigentijdse vragen kunnen verrassend genoeg met beproefde ‘praktische wijsheden’ uit de filosofie worden beantwoord. Erik Pool biedt in een heldere stijl stap voor stap inzicht in de complexiteit van ons gevoelsleven. Aan de hand van ideeën van verschillende filosofische scholen ontrafelt hij de werking van emoties en schetst praktische methodes om de gevoelens te vormen. Pool verbindt stoïcijnse radicaliteit met de eigentijdse levenskunst van Wilhelm Schmid, combineert de psychologie van Carl Jung met de ‘emotionele intelligentie’ van Daniel Coleman en laat de samenhang zien met de deugdethiek van Aristoteles en de ‘zielzorg’ van Plato. ‘Durf jij te voelen?’ daagt uit tot een zinnige en emotievolle kunst van leven.

Erik Pool (1961) is geschoold en gecertificeerd filosofisch practicus en mede-initiatiefnemer van het ‘Gilde van Filosofisch Practici’. Samen met zijn vrouw richtte hij de academie voor levenskunst op, ‘La Scuola’, en het landelijk netwerk ‘SteunpuntLevenskunst.nl’. In hun praktijk voor individuele begeleiding ‘werkmetLef’ begeleiden zij individuen en teams op werk- en levensvragen vanuit de filosofische, onderzoekende traditie. Pool begeleidt socratische gesprekken en verzorgt lezingen en workshops over levenskunst. Hij is van huis uit communicatieadviseur en transitiemanager en leidt nu als interim-manager veranderprocessen in het publieke domein. Eerder publiceerde hij ‘Zorg jij goed voor jezelf?’, een introductie op de moderne levenskunst, en ‘Voel jij je vrij?’, een essay over vrijheid en levenskunst. ‘Durf jij te voelen?’ is zijn derde publicatie in een reeks essays waarmee hij toewerkt naar een groter werk over de kunst van leven.

bestelinformatie

€ 12,50 incl. porto